22.05.2014
Rozsáhlé průzkumy provedené přímo v provozu předními evropskými výrobci pneumatik přinesly alarmující výsledky. Pouze necelá pětina (19,8 %) motoristů jezdí na správně nahuštěných pneumatikách! Nedostatečný hustící tlak byl zjištěn skoro u 60-ti % vozidel, naopak přehuštění u zbývajících 20-ti procent. Podstatně větší rizika přináší provoz na pneumatikách podhuštěných než přehuštěných, i když toto neplatí bez výjimky. A jaký je stav u nás v Česku? Skoro s jistotou lze říci, že lepší než ve vyspělých státech EU to určitě nebude. Bohužel, krom policejních akcí na podzim, kdy nastává povinnost přezouvat auta na zimní vzorek, nebývají kontroly v případě silničního provozu zaměřeny právě na stav pneumatik, takže statistická čísla z případného průzkumu neexistují. Pamatujme, že jízda na podhuštěných pneumatikách má negativní vliv na:
Jízdní vlastnosti
- vozidlo je hůře ovladatelné, nereaguje dokonale na pohyby volantu při změně směru, plave.
Bezpečnost
- brzdná dráha na podhuštěné pneumatice je delší. Prodlužuje se zhruba o 4 m.
- pokud je vozidlo z výše uvedených důvodů hůře ovladatelné, roste riziko kolize za jízdy.
Výkon
- u podhuštěné pneumatiky roste valivý odpor. Vozidlo ztrácí výkon, zvyšuje se spotřeba paliva.
Životnost
- jízdou na podhuštěné pneumatice dochází jednak k nadměrnému opotřebení krajních partií běhounu, ale výrazně klesá i její celková odolnost proti opotřebení, snižuje se km výkon.
- podhuštěná pneumatika = přetížená. V důsledku přetížení dochází k nadměrnému zahřívání, které může vést až k úplné destrukci pláště.
Odolnost proti poškození
- pokud není v pneumatice odpovídající tlak, podstatně se zvyšuje možnost poškození kostry (např. průrazem), a to i při přejíždění jindy běžně zvládnutelných překážek.
Kde najít údaj o hodnotě doporučeného tlaku?
Doporučená hodnota tlaku huštění pneumatik pro vaše vozidlo by měla být uvedena v návodu k obsluze vozidla.
Také by se tato informace může vyskytovat uvnitř vozidla např. sloupek dveří u řidiče, pojistková skříňka nebo vnitřní strana krytu palivové nádrže.
Většinou se udávají dvě různé hodnoty tlaku huštění:
- Pro standardní jízdní podmínky.
- Pro jízdu s velkým zatížením (s větším množstvím cestujících nebo s těžkým nákladem).
Při měření tlaku vzduchu v pneumatikách.
Hodnoty tlaku vzduchu uvedené na nálepce jsou vždy hodnoty "tlaku za studena". Tlak vzduchu za studena je definovaný jako tlak vzduchu v pneumatikách na vozidle, které nejelo alespoň 3 hodiny nebo ujelo méně než 1.6km po tříhodinové přestávce. Tlak vzduchu za studena nesmí překročit hodnotu maximálního tlaku vylisovanou na boku pneumatiky. Pokud jsou pneumatiky vystaveny širokému rozsahu venkovních teplot, musíte kontrolovat tlak v pneumatikách častěji, protože se může měnit změnou teploty. Tlak v pneumatikách se mění přibližně o 7 kPa na 7°C změny teploty vzduchu. To si musíte uvědomit, když kontrolujete tlak v pneumatikách v garáži, zejména v zimě. Příklad: Pokud je teplota v garáži 20°C a venkovní teplota vzduchu 0°C, potom by měl být tlak vzduchu za studena zvýšen o 21 KPa, což se rovná 7 kPa na každých 7°C vnější teploty. Tlak pneumatiky může při provozu stoupnout mezi 13 až 40 kPa. NESNIŽUJTE tento normální nárust tlaku, tlak vzduchu v pneumatikách by pak byl příliš nízký.
Zde se můžete objednat do našich servisů na přesné datum a čas na pneuservisní práce nebo výměnu oleje.
Obchodní podmínky Cena dopravy a platební podmínky Odstoupení od kupní smlouvy Reklamace Velkoobchod
Šenov
Tel.: +420 604 750 150
E-mail: senov@rajpneu.cz
Ostrava
Tel.: +420 603 580 580
E-mail: ostrava@rajpneu.cz
Zboží bylo vloženo do košíku.
Vážení zákazníci, kvůli vytížení přepravců dochází ke zpoždění doručení Vašich zásilek.
Také expedice zásilek muže být předčasně ukončena. Sledujte proto náš expediční semafor.